Στο ΔενδρόΛΕΞΟ

οι θεραπευτές που το στελεχώνουν μέσα από τη συνεχείς επιμόρφωση και εκπαίδευση γνωρίζουν τις σύγχρονες μεθόδους παρέμβασης με στόχο τη σωστή υποστήριξη παιδιού-οικογένειας.

Εντατική Αλληλεπίδραση

Η εντατική αλληλεπίδραση είναι μια μέθοδος που δημιουργήθηκε με σκοπό να αναπτύξει και να βελτιώσει τις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των ατόμων. Στόχος της εντατικής αλληλεπίδρασης είναι η ανάπτυξη των βασικών αρχών επικοινωνίας.

Οι βασικές αρχές επικοινωνίας αναπτύσσονται από τη γέννηση και εξελίσσονται αναπτυξιακά. Η μέθοδος βασίζεται στην ανάπτυξη τους με φυσικό τρόπο αλληλεπίδρασης. Ο θεραπευτής είναι αυτός που ακολουθεί το παιδί με στόχο την ανάπτυξη των κοινωνικών και επικοινωνιακών του δεξιοτήτων. Οι δεξιότητες αυτές είναι απαραίτητες για την προώθηση της γνωστικής ανάπτυξης του ανθρώπου.

O.P.T. (Oral Placement Treatment)

To O.P.T είναι μια λογοθεραπευτική μέθοδος της Talktools που χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό ακουστικής, οπτικής και απτικής διέγερσης στο στόμα με στόχο την βελτίωση της ομιλίας. H μέθοδος βοηθά άτομα με δυσκολία στη τοποθέτηση και κίνηση των δομών του στόματος. Χρησιμοποιείται για τη βελτίωση της άρθρωσης, την σωστή τοποθέτηση των αρθρωτών καθώς και την ενδυνάμωση των δομών του προσώπου και στόματος, τα οποία είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη και βελτίωση της άρθρωσης και ομιλίας.

Το OPT διδάσκει την σωστή τοποθέτηση των αρθρωτών κυρίως σε άτομα που δεν μπορούν να παράγουν ή να μιμηθούν τους ήχους της ομιλίας μέσα από άλλες μεθόδους όπως μίμηση, τοποθέτηση της γλώσσας σε σημείο που δείχνει ο θεραπευτής. Οι δραστηριότητες που επιλέγονται έχουν ως στόχο την βελτίωση των αρθρωτικών κινήσεων με στόχο την παραγωγή ήχων και ένταξη τους στην ομιλία.

Το OPT μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε παιδιά και ενήλικες που παρουσιάζουν διαταραχές της ομιλίας όπως δυσαρθρία, διαταραχές άρθρωσης, δυσφωνίες κ.α. Στο πρόγραμμα αυτό χρησιμοποιείται ειδικός εξοπλισμός όπως σφυρίχτρες, καλαμάκια, φούσκες, σταθεροποιητές σιαγόνας κ.α. . Οι θεραπευτές που την εφαρμόζουν έχουν λάβει την απαραίτητη εκπαίδευση για την χρήση του εξοπλισμού.

TEACCH

To Teach(Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children) είναι ένα πρόγραμμα που τονίζει την ανάγκη για δομημένη εκπαίδευση με στόχο τη δημιουργία ενός περιβάλλον που να βοηθά το παιδί για να λειτουργεί κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων του. Η μέθοδος στηρίζεται στην οργάνωση του χώρου, στη χρήση οπτικού βοηθήματος, στην εξατομίκευση διδακτικών προγραμμάτων μέσα από τη δημιουργία ατομικών ημερήσιων προγραμμάτων αλλά και στην ενίσχυση ομαδικών δραστηριοτήτων με στόχο την κοινωνική αλληλεπίδραση.

Συστήματα M.O.R.E

Το σύστημα M.o.r.e αντιστοιχεί στα αρχικά των αγγλικών λέξεων Motor- oral-respiration-eye. Το σύστημα αυτό εφαρμόζεται σε παιδιά με στοματοπροσωπικές και αισθητηριακές δυσκολίες. Περιλαμβάνει αναπνευστικές ασκήσεις με τη χρήση σφυριχτρών. Στόχος του προγράμματος είναι η βελτίωση των δεξιοτήτων που υπολείπονται σε σχέση με το συγχρονισμό Απομύζησης- Κατάποσης-Αναπνοής( Α.Κ.Α), όπου παίζουν σημαντικό ρόλο σε τομείς της γλώσσας, κίνησης και συναισθηματικές ανάπτυξης.

PECS

Το PECS είναι ένα εναλλακτικό/ενισχυτικό σύστημα επικοινωνίας με στόχο να διδάξει τη λειτουργική επικοινωνία. Στο PECS χρησιμοποιούνται συγκεκριμένες τεχνικές βοήθειας και ενίσχυσης που θα οδηγήσουν στην αυτόνομη επικοινωνία. Το πρωτόκολλο περιλαμβάνει συστηματικές διαδικασίες διόρθωσης λαθών προκειμένου να προάγεται τη μάθηση όταν συμβαίνει ένα λάθος. Το PECS αποτελείται από έξι στάδια .Στα πιο προχωρημένα στάδια, τα άτομα διδάσκονται να χρησιμοποιούν επίθετα, να απαντούν σε ερωτήσεις και να σχολιάζουν.

Makaton

Το Makaton είναι ένα εναλλακτικό σύστημα επικοινωνίας όπου υποστηρίζει τις δεξιότητες επικοινωνίας με ομιλία, νοήματα και σύμβολα προσαρμόζοντας το στις ανάγκες των ατόμων που το χρησιμοποιούν. Το Makaton είναι ένα πρόγραμμα που εφαρμόζεται σε διάφορα επίπεδα με στόχο να υποστηρίξει ανθρώπους όπου εμφανίζουν δυσκολίες στην επικοινωνία και στη γλώσσα.

Listening Program

To Listening Program είναι μια μέθοδος εκπαίδευσης του αυτιού και του εγκεφάλου ώστε να επεξεργάζονται τον ήχο χωρίς παραμόρφωση. Βασίζεται στο έργο του Alfrend Tomatis, ο οποίος πιστεύει ότι η ποιότητα της ακουστικής ικανότητας κάποιου επηρεάζει τον προφορικό και γραπτό λόγο, το επίπεδο εγρήγορσης, το επίπεδο δημιουργικότητας και την ικανότητα εστίασης. Η θεραπεία ακρόασης χρησιμοποιεί ειδικά διαμορφωμένη μουσική, είτε κλασική, ορχηστρική είτε φωνητική, η μουσική που χρησιμοποιείται στα προγράμματα θεραπείας ακρόασης αλλάζει με διάφορους τρόπους για θεραπευτικό αποτέλεσμα.

Palin P.C.I

Το Πρόγραμμα παρέμβασης για τον τραυλισμό παιδιών προσχολικής ηλικίας Palin P.C.I αντιστοιχεί στις λέξεις Parent- Child interaction. Πρόκειται για μια πρωτότυπη μέθοδο αξιολόγηση και θεραπευτική οργάνωση που απευθύνεται σε οικογένειες παιδιών προσχολικής ηλικίας που τραυλίζουν. Το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος ασχολείται με την πρακτική εκπαίδευση των γονέων και τη κατανόηση της πολυπαραγοντικής φύσης της διαταραχής του τραυλισμού με στόχο την υποστήριξη της ομιλίας του παιδιού τους.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει πρωτόκολλο αξιολόγησης και 2 βασικά θεραπευτικά στάδια συνολικής διάρκειας 12 εβδομάδων. Μετά την ολοκλήρωση των 2 θεραπευτικών σταδίων ακολουθεί επαναξιολόγηση της ροής της ομιλίας και ολοκλήρωση του προγράμματος. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα χορηγείται από εκπαιδευμένους λογοθεραπευτές

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση σύμφωνα με την Ayres(1972) είναι η ικανότητα του εγκεφάλου να οργανώνει αισθητηριακές πληροφορίες για να τις χρησιμοποιεί με αποτελεσματικό τρόπο. Η μέθοδος της αισθητηριακής είναι ευρέως γνωστή όπου επιτυγχάνεται μέσα από δραστηριότητες που τα παιδιά ως κύριο μέσο χρησιμοποιούν το παιχνίδι. Όταν υπάρχουν αισθητηριακές δυσκολίες οι δεξιότητες αυτές επηρεάζουν τη μάθηση ,κίνηση ,τη συναισθηματική ωρίμανση ,τη κοινωνικότητα και το παιχνίδι. Μέσω της αισθητηριακής ολοκλήρωσης επιτυγχάνεται η οργάνωση ,η ρύθμιση, η ικανότητα της μάθησης και η συγκέντρωση.

Μέθοδος Μαυρομμάτη

Η Μέθοδος δημιουργήθηκε από την Δ. Μαυρομμάτη, Ειδική παιδαγωγό, όπου βασίστηκε στις δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά με δυσλεξία στον τομέα της ορθογραφίας. Μέσω της μεθόδου προσφέρεται η δυνατότητα να απομνημονεύουν εύκολα και γρήγορα. Τα δύσκολα γράμματα κάθε λέξης έχουν μετατραπεί σε σχέδιο μιας εικονογραφικής αναπαράστασης με αποτέλεσμα τα παιδιά να θυμούνται τις εικόνες πιο εύκολα.

Social Stories

Είναι μια μέθοδος διδασκαλίας κοινωνικών δεξιοτήτων των ατόμων με αναπτυξιακές διαταραχές. Η μέθοδος αυτή πρόκειται για εξατομικευμένα κείμενα που προσφέρουν στο άτομο πληροφορίες για καταστάσεις που τους δυσκολεύουν. Στις κοινωνικές ιστορίες χρησιμοποιείται οπτικοποιήμενο υλικό για την κατανόηση του ατόμου όπου του απευθύνεται. Ο βασικός στόχος δε είναι να αλλάξουμε τη συμπεριφορά του ατόμου αλλά να δώσουμε τις απαραίτητες πληροφορίες που θα του επιτρέψουν να κατανοήσει την κοινωνική κατάσταση.

ABA

Η ΑΒΑ ( Applied Behaviour Analysis) ή Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς είναι μια μέθοδος που έχει στόχο να διδάξει τις βασικές δεξιότητες μάθησης, να ενισχύσει το κίνητρο του ατόμου και να χρησιμοποιήσει δεξιότητες που έχει κατακτήσει ώστε να τις αναπτύξει περαιτέρω. Τα βασικά χαρακτηριστικά ενός προγράμματος που βασίζεται στις αρχές τις ΑΒΑ είναι η χρήση ενισχυτών, η ανάλυση των δραστηριοτήτων, η ανάλυση αιτιολογίας συμπεριφοράς και η συλλογή δεδομένων.