Στο κέντρο Ειδικών Θεραπειών ΔενδρόΛΕΞΟ μέσα από τη συνεχής επιμόρφωση και κατάρτιση των θεραπευτών προσπαθούμε να εφαρμόζουμε σύγχρονα διαγνωστικά εργαλεία για τον εντοπισμό των δυσκολίων. Ενδεικτικά κάποια από αυτά που χρησιμοποιούνται στο χώρο μας είναι:

ΛΟΓΟΜΕΤΡΟ

(Μουζάκη Α., Ράλλη Α.Μ., Αντωνίου Φ., Διαμαντή Β.& Παπαϊωάννου Σ.)

Το Λογόμετρο είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που αποτελείται από συστοιχία δοκιμασίων για την αξιολόγηση δεξιοτήτων του προφορικού λόγου και του γραμματισμού για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (4-7 ετών). Οι στόχοι του Λογόμετρου είναι η εκτίμηση του προφορικού λόγου, της γλωσσικής ανάπτυξης σε επιγλωσσικό και μεταγλωσσικό επίπεδο, της ακουστικής κατανόησης, των δεξιοτήτων γραμματισμού και η ανάδειξη του προφίλ του μαθητή με στόχο το σχεδιασμό εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης. Το Λογόμετρο είναι μια σταθμισμένη δοκιμασία στον ελληνικό πληθυσμό και χορηγείται από πιστοποιημένο χορηγητή (Μουζάκη, Α., Ράλλη, Α. Μ., Αντωνίου, Φ., Διαμαντή, Β. & Παπαϊωάννου, Σ. (2017). Λογόμετρο. Οδηγός εγκατάστασης και χρήσης ψηφιακών εφαρμογών, Εκπαίδευσης και βαθμολόγησης δοκιμασιών. Αθήνα: Intelearn).

ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΟΥ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ

( Βογινδρούκας Ι., Πρωτόπαπας Α.& Σιδερίδης Γ.)

Η Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου αποτελεί την ελληνική έκδοση του Word Finding Vocabulary Test  της C.Renfrew. Η δοκιμασία αποτελείται από εικόνες που απεικονίζουν ουσιαστικά από καθημερινά αντικείμενα, γνωστές κατηγορίες αντικειμένων και έχουν καταταχθεί σε αναπτυξιακή σειρά για παιδιά ηλικίας 4- 8 ετών. Είναι ένα εργαλείο που εξετάζει το εκφραστικό λεξιλόγιο και συμβάλει στο θεραπευτικό σχεδιασμό μετά τη συλλογή και αξιολόγηση των δεδομένων. Η δοκιμασία είναι σταθμισμένη στον ελληνικό πληθυσμό (Βογινδρούκας Ι., Πρωτόπαπας Α.& Σιδερίδης Γ, 2009. Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου. Χανιά: Εκδόσεις Γλάυκη.)

ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗΣ

(Βογινδρούκας Ι., Γρηγοριάδου Ε.& Καμπούρογλου Μ)

Η δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης και Έκφρασης είναι ένα διαγνωστικό εργαλείο για την αξιολόγηση γλωσσικών δεξιοτήτων ατόμων με δυσκολίες στην επικοινωνία και γλωσσική ανάπτυξη. Η Δομή της δοκιμασίας ακολουθεί την αναπτυξιακή πορεία της γλώσσας και είναι χωρισμένη σε έξι ενότητες. Η δοκιμασία είναι σταθμισμένη στον ελληνικό πληθυσμό( Βογινδρούκας Ι., Γρηγοριάδου Ε.& Καμπούρογλου Μ, 2009. Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης και Εκφρασης. Χανιά: Εκδόσεις Γλαύκη).

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΦΙΛ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΑΠΚΕ)- ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΚΥΚΛΩΝ

(Βογινδρούκας Ι.)

Το Αναπτυξιακό προφίλ κοινωνικής επικοινωνίας είναι ένα εργαλείο που αφορά στη σκιαγράφηση του προφίλ των διαταραχών της κοινωνικής επικοινωνίας σε παιδία και εφήβους με σκοπό τη καλύτερη κατανόηση των θεραπευτικών αναγκών. Το ΑΠΚΕ βασίζεται στην εξελικτική πορεία της κοινωνικής επικοινωνίας από τη γέννηση έως την ηλικία των 8 ετών. Αξιολογεί 7 αναπτυξιακούς τομείς (κοινωνικότητα, κοινωνικοποίηση, επικοινωνία, παιχνίδι, γλώσσα, ομιλία και γραφή). Η χορήγηση του ΑΠΚΕ γίνεται μετά από τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων γονέων , εκπαιδευτικών και θεραπευτών καθώς και χορήγηση συγκεκριμένων διαγνωστικών εργαλείων. Η χορήγηση γίνεται με τη παρουσία των γονέων και από πιστοποιημένο χορηγητή (Βογινδρούκας Ι., 2019.  Εγχειρίδιο, Αναπτυξιακό Προφίλ επικοινωνίας (ΑΠΚΕ). Θεσσαλονίκη :Ινστιτούτο έρευνας και εκπαίδευσης Λογοθεραπείας)

ΕΙΚΟΝΕΣ ΔΡΑΣΗΣ, ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ

( Βογινδρούκας Ι., Πρωτόπαπας Α., Σταυρακάκη Σ)

Η Δοκιμασία πληροφοριακής και γραμματικής επάρκειας αξιολογεί τους δυο τομείς της γλώσσας: την μορφοσύνταξη και την πραγματολογία. Η μορφοσύνταξη εξετάζεται από τη γραμματική επάρκεια των φράσεων και η πραγματολογία από τη χρήση της γλώσσας που κάνει ο εξεταζόμενος για να μεταδώσει πληροφορίες. Η δοκιμασία είναι σταθμισμένη στον ελληνικό πληθυσμό (Βογινδρούκας Ι., Πρωτόπαπας Α., Σταυρακάκη Σ,2011. Εικόνες Δράσεις. Χανιά: Εκδόσεις Γλαύκη).

ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΛΟΓΟΠΕΔΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ (ΠΛΑΣΗ)

(Βογινδρούκας Ι., Χελάς Ε& Παπαρίζος Κ.)

Το Πρωτόκολλο Λογοπεδικής Αξιολόγησης Σχολικής Ηλικίας (ΠΛΑΣΗ) είναι ένα δομημένο αξιολογητικό εργαλείο για παιδιά από 8-16 ετών, μέσω της αξιολόγησης των γλωσσικών, ακαδημαϊκών και μεταγλωσσικών ικανοτήτων στοχεύει στην αναγνώριση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ο εξεταζόμενος με σκοπό την δόμηση θεραπευτικού προγράμματος. Αποτελείται από 35 δοκιμασίες ταξινομημένες σε κατηγορίες, 2 φυλλάδια ασκήσεων και το σχετικό βοηθητικό υλικό του εξεταστή, βιβλίο υλικού, ιστορίες εικόνων, εγχειρίδιο εξεταστή και πρωτόκολλα εξεταστή. Η δοκιμασία είναι σταθμισμένη στον ελληνικό πληθυσμό (Βογινδρούκας Ι., Χελάς Ε& Παπαρίζος Κ.,2014. Πρωτόκολλο Λογοπεδικής Αξιολόγησης Σχολικής Ηλικίας. Ιωαννίνα: Ινστιτούτο έρευνας και εκπαίδευσης Λογοθεραπείας)

ΜΕΤΑΦΩΝ ΤΕΣΤ

( Γιαννετοπούλου Α.& Κιρπότιν Λ.)

Το Τεστ Μεταφωνολογικής Ανάπτυξης και Αναγνωστικής Ετοιμότητας -ΜέταΦΩΝ είναι ένα εργαλείο το όποιο χωρίζεται  στο «Αναπτυξιακό ΜέταΦΩΝ» έχοντας διαγνωστικό χαρακτήρα όπου απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 3,10- 6,6 ετών  και στο «Ανιχνευτικό ΜέταΦΩΝ» έχοντας ανιχνευτικό χαρακτήρα και στοχεύει σε παιδιά ηλικίας 5 έως 7 ετών που βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο να εκδηλώσουν δυσκολίες στην ανάγνωση και γραφή. Το διαγνωστικό εργαλείο χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση παιδιών που δυσκολεύονται να ανταποκριθούν σε έργα γραπτού λόγου εξαιτίας γλωσσικών δυσκολίων  με στόχο την πρώιμη παρέμβαση και έγκαιρη κλινική αντιμετώπιση. Η δοκιμασία είναι σταθμισμένη στον ελληνικό πληθυσμό.( Γιαννετοπούλου, Α.& Κιρπότιν, Λ.(2008).ΜέταΦΩΝ τεστ ‘Τεστ Μεταφωνολογικής Ανάπτυξης και Αναγνωστικής Ετοιμότητας ως προς τη Φωνολογική Επίγνωση’. Αθήνα: Εκδόσεις Κωνσταντάρας).

ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

(Ομάδα Έρευνας Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών: Λεβαντή, Κιρπότιν, Καρδαμίτση, Καμπούρογλου)

Η Δοκιμασία Φωνητικής και Φωνολογικής Αξιολόγησης είναι ένα κλινικό εργαλείο απαραίτητο, τόσο για τη διάγνωση των προβλημάτων ομιλίας στην παιδική ηλικία όσο και για το σχεδιασμό προγραμμάτων αντιμετώπισης τους. Αναλύοντας τα αποτελέσματα της δοκιμασίας, ο Λογοθεραπευτής, θα είναι σε θέση να γνωρίζει σε βάθος το φωνολογικό σύστημα του μαθητή και να αναλύει τα προβλήματα ομιλίας του παιδιού προκειμένου να σχεδιάσει μια στοχευμένη και αποτελεσματική παρέμβαση. Η δοκιμασία είναι σταθμισμένη στον ελληνικό πληθυσμό (Ομάδα Έρευνας Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών: Λεβαντή, Κιρπότιν, Καρδαμίτση, Καμπούρογλου (1995). Έκδοση:Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών- Λογοθεραπευτών).