Λογοθεραπεία – Διαταραχή
Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος της Λογοθεραπείας έχει γίνει ευρέως γνωστός καθώς όλο και περισσότερα παιδιά δέχονται παρεμβάσεις. Δεν είναι πολλές οι φορές που πολλοί
Το όραμα μας στο ΔενδρόΛΕΞΟ είναι η συνεργασία και η στήριξη παιδιών- οικογενειών βασιζόμενοι σε σύγχρονα διαγνωστικά εργαλεία και τη συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση μας.
Με τον όρο διαταραχή άρθρωσης, αναφερόμαστε σε δυσκολία παραγωγής των φωνημάτων που παραμένουν μετά την φυσιολογική ηλικία κατάκτησης των φωνημάτων. Συνήθως τα παιδιά μπορεί να αντικαθιστούν με άλλα φωνήματα πχ. Σελω- θέλω, να παραλείπουν φωνήματα πχ. Εα- έλα, να απλοποιούν συμπλέγματα τίβω-τρίβω. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να οφείλονται σε αδυναμία των μυών και των νεύρων που σχετίζονται με την άρθρωση πχ αδύναμη γλώσσα, δυσκολία ανύψωσης της γλώσσας ή σε προβλήματα στη δομή των οργάνων της άρθρωσης.
Η ταχυλαλία είναι μια διαταραχή ροής του λόγου. Στην ταχυλαλία, η άρθρωση δεν είναι καθαρή με συχνές εισπνοές και ακατάστατο ρυθμό στην εκφώνηση των λέξεων. Η ομιλία έχει ένα γρήγορο ρυθμό, οι λέξεις προφέρονται βιαστικά, παραποιημένα και έχουν ως αποτέλεσμα, η ομιλία να μη γίνεται πλήρως κατανοητή και η επικοινωνία δύσκολη. Οι επιπτώσεις της ταχυλαλίας στο άτομο δεν περιορίζονται μόνο στην προφορά συχνά επεκτείνονται και στο γραπτό λόγο, όπου μπορεί να παρουσιάζει έναν άστατο γραπτό λόγο με παραλείψεις γραμμάτων και παραποίηση λέξεων.
Οι μαθησιακές δυσκολίες αναφέρονται σε δυσκολίες που που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στον μαθησιακό τομέα. Οι δυσκολίες αυτές συνήθως συνυπάρχουν με δυσκολίες και σε άλλους τομείς όπως στην μνήμη, στην προσοχή, στον προσανατολισμό, στην ακουστική και οπτική αντίληψη, στην οργάνωση, στον οπτικοκινητικό συντονισμό κλπ. Ο ειδικός παιδαγωγός είναι αυτός που θα αξιολογήσει και βάσει των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης , καλείται να θέσει στοχοθεσία η οποία θα είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες και την προσωπικότητα του καθώς υπάρχει σεβασμός και αποδοχή στον ρυθμό μάθησης και στην διαφορετικότητα του κάθε παιδιού
Η Σημασιολογική -Πραγματολογική διαταραχή είναι μία διαταραχή που η δυσκολία επικεντρώνεται σε σημασιολογικό επίπεδο και πραγματολογικό επίπεδο. Τα άτομα αυτά έχουν δυσκολίες στην κατανόηση αφηρημένων εννοιών, λέξεων που αναφέρονται σε συναισθήματα και συγκινήσεις, ιδιωματισμών, μεταφορών και παροιμιών, τα οποία αντιλαμβάνονται με την κυριολεκτική τους σημασία, της κεντρικής ιδέας μιας πρότασης ή συζήτησης με αποτέλεσμα να αλλάζουν το θέμα της συζήτησης απότομα. Ακόμα δυσκολεύονται στην κατανόηση της αρχής και της εναλλαγής σειράς σε έναν διάλογο, συχνά μπορεί να διακόπτουν τον συνομιλητή τους και άλλες φορές να σιωπούν σε ακατάλληλες στιγμές ή να μιλούν με πολύ χαμηλόφωνη ή έντονη φωνή. Μπορεί να μιλούν για θέματα που δεν τραβούν την προσοχή του συνομιλητή τους, να μακρηγορούν και να «χάνονται» σε πολλές λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα ο συνομιλητής τους να χάνει το ενδιαφέρον του, χωρίς να έχουν επίγνωση για την ακατάλληλη αυτή συμπεριφορά τους με αποτέλεσμα να δείχνουν σα να είναι αγενείς. Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι να
κάνει έγκαιρη αξιολόγηση των αδυναμιών και των δυνατοτήτων του παιδιού, ώστε να οργανώσει ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα, με στόχο την ομαλή ένταξη του παιδιού στο κοινωνικό του περιβάλλον.
Οι διαταραχές ροής ομιλίας αναφέρονται ως τη διαταραχή της φυσιολογικής ροής της ομιλίας. Ο όρος αυτός είναι ένας γενικός όρος που συμπεριλαμβάνει τον τραυλισμό, την ταχυλαλία και τις Διαταραχές Ροής Ομιλίας μη αλλώς ταξινομούμενές.
Ο τραυλισμός είναι μια διαταραχή της ροής της ομιλίας. Χαρακτηρίζεται από διακοπτόμενη ροή ομιλίας λόγω επαναλαμβανόμενων μπλοκαρισμάτων στη ροή του λόγου, επαναλήψεων ή επιμηκύνσεων ήχων στην αρχή ή τη μέση της λέξης. Συχνά συνοδεύονται από αντανακλαστικές συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος και σε ορισμένες περιπτώσεις από απώλεια βλεμματικής επαφής και απώλεια ελέγχου του ρυθμού της αναπνοής. Τα αίτια του τραυλισμού συνήθως είναι ψυχογενής αλλά και σε άτομα με οικογενειακό ιστορικό.
Η Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή είναι μια διαταραχή που συνήθως περιλαμβάνει ποιοτικές δυσκολίες στην κοινωνική και συναισθηματική κατανόηση, έχει δυσκολίες στον τρόπο επικοινωνίας και στη γλώσσα , περιορισμένο και στερεότυπο ρεπερτόριο δραστηριοτήτων και ενδιαφερόντων. Στις Διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές βάση DSM-IV περιλαμβάνονται ο Αυτισμός, το σύνδρομο Asperger, το σύνδρομο Rett, η παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή και η Διάχυτή μη καθοριζόμενη.
Ως μορφοσυντακτικές δυσκολίες ορίζονται οι δυσκολίες του παιδιού ως προς το χειρισμό της γλώσσας σε επίπεδο μορφολογίας και σύνταξης. Τα παιδιά συχνά κάνουν λάθη μορφολογικά όπως να παραλείπουν τα άρθρα ή να αλλάζουν τα άρθρα πχ ο μπάλας, ακόμα να χρησιμοποιούν λάθος ρηματικό τύπο σε σχέση με το πρόσωπο ή το χρόνο πχ εγώ έπαιξες. Ακόμα πολλές φορές εμφανίζουν δυσκολία στη σύνταξη του λόγου πχ να χρησιμοποιούν απλές προτάσεις και καθόλου δευτερεύουσες, να κάνουν συχνή χρήση του παρατακτικού ΄΄και΄΄ με αποτέλεσμα ο λόγος τους να μοιάζει με τον λόγο παιδιού μικρότερης ηλικίας.
Με τον όρο διαταραχή άρθρωσης, αναφερόμαστε σε δυσκολία παραγωγής των φωνημάτων που παραμένουν μετά την φυσιολογική ηλικία κατάκτησης των φωνημάτων. Συνήθως τα παιδιά μπορεί να αντικαθιστούν με άλλα φωνήματα πχ. Σελω- θέλω, να παραλείπουν φωνήματα πχ. Εα- έλα, να απλοποιούν συμπλέγματα τίβω-τρίβω. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να οφείλονται σε αδυναμία των μυών και των νεύρων που σχετίζονται με την άρθρωση πχ αδύναμη γλώσσα, δυσκολία ανύψωσης της γλώσσας ή σε προβλήματα στη δομή των οργάνων της άρθρωσης.
Η ταχυλαλία είναι μια διαταραχή ροής του λόγου. Στην ταχυλαλία, η άρθρωση δεν είναι καθαρή με συχνές εισπνοές και ακατάστατο ρυθμό στην εκφώνηση των λέξεων. Η ομιλία έχει ένα γρήγορο ρυθμό, οι λέξεις προφέρονται βιαστικά, παραποιημένα και έχουν ως αποτέλεσμα, η ομιλία να μη γίνεται πλήρως κατανοητή και η επικοινωνία δύσκολη. Οι επιπτώσεις της ταχυλαλίας στο άτομο δεν περιορίζονται μόνο στην προφορά συχνά επεκτείνονται και στο γραπτό λόγο, όπου μπορεί να παρουσιάζει έναν άστατο γραπτό λόγο με παραλείψεις γραμμάτων και παραποίηση λέξεων.
Οι μαθησιακές δυσκολίες αναφέρονται σε δυσκολίες που που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στον μαθησιακό τομέα. Οι δυσκολίες αυτές συνήθως συνυπάρχουν με δυσκολίες και σε άλλους τομείς όπως στην μνήμη, στην προσοχή, στον προσανατολισμό, στην ακουστική και οπτική αντίληψη, στην οργάνωση, στον οπτικοκινητικό συντονισμό κλπ. Ο ειδικός παιδαγωγός είναι αυτός που θα αξιολογήσει και βάσει των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης , καλείται να θέσει στοχοθεσία η οποία θα είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες και την προσωπικότητα του καθώς υπάρχει σεβασμός και αποδοχή στον ρυθμό μάθησης και στην διαφορετικότητα του κάθε παιδιού.
Η Σημασιολογική -Πραγματολογική διαταραχή είναι μία διαταραχή που η δυσκολία επικεντρώνεται σε σημασιολογικό επίπεδο και πραγματολογικό επίπεδο. Τα άτομα αυτά έχουν δυσκολίες στην κατανόηση αφηρημένων εννοιών, λέξεων που αναφέρονται σε συναισθήματα και συγκινήσεις, ιδιωματισμών, μεταφορών και παροιμιών, τα οποία αντιλαμβάνονται με την κυριολεκτική τους σημασία, της κεντρικής ιδέας μιας πρότασης ή συζήτησης με αποτέλεσμα να αλλάζουν το θέμα της συζήτησης απότομα. Ακόμα δυσκολεύονται στην κατανόηση της αρχής και της εναλλαγής σειράς σε έναν διάλογο, συχνά μπορεί να διακόπτουν τον συνομιλητή τους και άλλες φορές να σιωπούν σε ακατάλληλες στιγμές ή να μιλούν με πολύ χαμηλόφωνη ή έντονη φωνή. Μπορεί να μιλούν για θέματα που δεν τραβούν την προσοχή του συνομιλητή τους, να μακρηγορούν και να «χάνονται» σε πολλές λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα ο συνομιλητής τους να χάνει το ενδιαφέρον του, χωρίς να έχουν επίγνωση για την ακατάλληλη αυτή συμπεριφορά τους με αποτέλεσμα να δείχνουν σα να είναι αγενείς. Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι να
κάνει έγκαιρη αξιολόγηση των αδυναμιών και των δυνατοτήτων του παιδιού, ώστε να οργανώσει ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα, με στόχο την ομαλή ένταξη του παιδιού στο κοινωνικό του περιβάλλον.
Οι διαταραχές ροής ομιλίας αναφέρονται ως τη διαταραχή της φυσιολογικής ροής της ομιλίας. Ο όρος αυτός είναι ένας γενικός όρος που συμπεριλαμβάνει τον τραυλισμό, την ταχυλαλία και τις Διαταραχές Ροής Ομιλίας μη αλλώς ταξινομούμενές.
Ο τραυλισμός είναι μια διαταραχή της ροής της ομιλίας. Χαρακτηρίζεται από διακοπτόμενη ροή ομιλίας λόγω επαναλαμβανόμενων μπλοκαρισμάτων στη ροή του λόγου, επαναλήψεων ή επιμηκύνσεων ήχων στην αρχή ή τη μέση της λέξης. Συχνά συνοδεύονται από αντανακλαστικές συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος και σε ορισμένες περιπτώσεις από απώλεια βλεμματικής επαφής και απώλεια ελέγχου του ρυθμού της αναπνοής. Τα αίτια του τραυλισμού συνήθως είναι ψυχογενής αλλά και σε άτομα με οικογενειακό ιστορικό.
Η Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή είναι μια διαταραχή που συνήθως περιλαμβάνει ποιοτικές δυσκολίες στην κοινωνική και συναισθηματική κατανόηση, έχει δυσκολίες στον τρόπο επικοινωνίας και στη γλώσσα , περιορισμένο και στερεότυπο ρεπερτόριο δραστηριοτήτων και ενδιαφερόντων. Στις Διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές βάση DSM-IV περιλαμβάνονται ο Αυτισμός, το σύνδρομο Asperger, το σύνδρομο Rett, η παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή και η Διάχυτή μη καθοριζόμενη.
Ως μορφοσυντακτικές δυσκολίες ορίζονται οι δυσκολίες του παιδιού ως προς το χειρισμό της γλώσσας σε επίπεδο μορφολογίας και σύνταξης. Τα παιδιά συχνά κάνουν λάθη μορφολογικά όπως να παραλείπουν τα άρθρα ή να αλλάζουν τα άρθρα πχ ο μπάλας, ακόμα να χρησιμοποιούν λάθος ρηματικό τύπο σε σχέση με το πρόσωπο ή το χρόνο πχ εγώ έπαιξες. Ακόμα πολλές φορές εμφανίζουν δυσκολία στη σύνταξη του λόγου πχ να χρησιμοποιούν απλές προτάσεις και καθόλου δευτερεύουσες, να κάνουν συχνή χρήση του παρατακτικού ΄΄και΄΄ με αποτέλεσμα ο λόγος τους να μοιάζει με τον λόγο παιδιού μικρότερης ηλικίας.
Στόχος μας είναι η συνεχής εξέλιξη και η εκμάθηση καινούριων θεραπευτικών μεθόδων με στόχο την βελτίωση και υποστήριξη παιδιού – οικογένειας. Κάποιες από τις μεθόδους που εφαρμόζουν οι θεραπευτές του χώρου είναι οι παρακάτω:
Η Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, διάγνωση και θεραπεία των διαταραχών της επικοινωνίας, του λόγου- ομιλίας, φωνής και κατάποσης
Η Εργοθεραπεία αφορά στην αποκατάσταση αισθητηριακών, αντιληπτικών, κινητικών, γνωστικών και ψυχοκοινωνικών δυσκολιών με σκοπό να επιτευχθεί το μέγιστο επίπεδο λειτουργικότητας και ανεξαρτησίας στις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής.
Το Ειδικό Μαθησιακό αφορά την προσαρμοσμένη μάθηση στα παιδιά που αντιμετωπίζουν κάποια δυσκολία στον μαθησιακό τομέα και εφαρμόζεται από ειδικό παιδαγωγό.
Η ψυχολογική υποστήριξη βοηθάει το παιδί ή/και την οικογένεια να συζητήσει δυσκολίες, σκέψεις και συναισθήματα που τον/την απασχολούν σε ένα περιβάλλον ουδέτερο και ασφαλές, που στηρίζεται στην εμπιστευτικότητα και την ενσυναίσθηση
Η δραματοθεραπεία είναι μια θεραπευτική προσέγγιση, ατομική ή ομαδική, που αξιοποιεί την δυναμική του θεάτρου και γενικότερα την τέχνη και την μεταφορά. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση του σώματος, της φωνής, του ρόλου, του μύθου, της ιστορίας, των αντικειμένων, της ζωγραφικής και άλλων υλικών τέχνης.
Η Συμβουλευτική Γονέων αναφέρεται σε μια ψυχο-εκπαιδευτική διαδικασία κατά την οποία οι γονείς, παράλληλα με τη θεραπεία του παιδιού, δέχονται αρχικά ενημέρωση και ευαισθητοποίηση και στη συνέχεια την απαιτούμενη υποστήριξη, καθοδήγηση και εκπαίδευση με στόχο την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά.
Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος της Λογοθεραπείας έχει γίνει ευρέως γνωστός καθώς όλο και περισσότερα παιδιά δέχονται παρεμβάσεις. Δεν είναι πολλές οι φορές που πολλοί