Dendrolexo logo

Το ΔενδρόΛΕΞΟ

είναι ένα σύγχρονο κέντρο πρόληψης, αξιολόγησης, διάγνωσης και θεραπευτικής παρέμβασης. Ο χώρος δημιουργήθηκε από την Ποντίκη Ι. Κωνσταντίνα, Λογοθεραπεύτρια- Ειδική Παιδαγωγό BSc., Med μετά από την πολυετή εμπειρία της σε παιδιά με δυσκολίες λόγου, ομιλίας και μάθησης.

Το όραμα μας στο ΔενδρόΛΕΞΟ είναι η συνεργασία και η στήριξη παιδιών- οικογενειών βασιζόμενοι σε σύγχρονα διαγνωστικά εργαλεία και τη συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση μας.

Στο κέντρο Ειδικών Θεραπειών ΔενδρόΛΕΞΟ μέσα από τη συνεχής επιμόρφωση και κατάρτιση των θεραπευτών προσπαθούμε να εφαρμόζουμε σύγχρονα διαγνωστικά εργαλεία για τον εντοπισμό των δυσκολίων. Ενδεικτικά κάποια από αυτά που χρησιμοποιούνται στο χώρο μας είναι:

ΠΟΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΧΡΗΖΟΥΝ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ;

Με τον όρο διαταραχή άρθρωσης, αναφερόμαστε σε δυσκολία παραγωγής των φωνημάτων που παραμένουν μετά την φυσιολογική ηλικία κατάκτησης των φωνημάτων. Συνήθως τα παιδιά μπορεί να αντικαθιστούν με άλλα φωνήματα πχ. Σελω- θέλω, να παραλείπουν φωνήματα πχ. Εα- έλα, να απλοποιούν συμπλέγματα τίβω-τρίβω. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να οφείλονται σε αδυναμία των μυών και των νεύρων που σχετίζονται με την άρθρωση πχ αδύναμη γλώσσα, δυσκολία ανύψωσης της γλώσσας ή σε προβλήματα στη δομή των οργάνων της άρθρωσης.

Η Φωνολογική διαταραχή σχετίζεται με δυσκολία στην αντίληψη, επεξεργασία και οργάνωση των ήχων που υπάρχουν στο φωνολογικό μας σύστημα, με αποτέλεσμα η ομιλία να είναι δυσκατάληπτη. Για να κάνουμε την διάγνωση θα πρέπει να απορριφθεί η ύπαρξη νευρολογικής ή ανατομικής διαταραχής. Οι δυσκολίες που παρατηρούνται στην άρθρωση είναι λόγω ανωριμότητας ή διαταραχής του φωνολογικού συστήματος. Τα λάθη που κάνουν τα παιδιά μοιάζουν με αυτά της αρθρωτικής διαταραχής όπως αντικαταστάσεις, παραλείψεις, απλοποιήσεις αλλά οφείλονται σε διαφορετική αιτία.
Η δυσαρθρία είναι μια κινητική διαταραχή του λόγου και είναι αποτέλεσμα παράλυσης, αδυναμίας και έλλειψης συγχρονισμού των μυών της ομιλίας. Τα συμπτώματα που περιλαμβάνει είναι δυσκολίες στην αναπνοή, φώνηση, ηχηρότητα, άρθρωση και προσωδία. Οι αιτίες που τη δημιουργούν συνήθως έχουν νευρολογικό υπόβαθρο και μπορεί να είναι ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, μια κρανιοεγκεφαλική κάκωση, ένας όγκος, ένα σύνδρομο, η νόσος του Πάρκινσον. Υπάρχουν διάφορα είδη δυσαρθρίας όπως η σπαστική, <<χαλαρή>>, αταξική, εξωπυραμιδική, μικτή.

Η ταχυλαλία είναι μια διαταραχή ροής του λόγου. Στην ταχυλαλία, η άρθρωση δεν είναι καθαρή με συχνές εισπνοές και ακατάστατο ρυθμό στην εκφώνηση των λέξεων. Η ομιλία έχει ένα γρήγορο ρυθμό, οι λέξεις προφέρονται βιαστικά, παραποιημένα και έχουν ως αποτέλεσμα, η ομιλία να μη γίνεται πλήρως κατανοητή και η επικοινωνία δύσκολη. Οι επιπτώσεις της ταχυλαλίας στο άτομο δεν περιορίζονται μόνο στην προφορά συχνά επεκτείνονται και στο γραπτό λόγο, όπου μπορεί να παρουσιάζει έναν άστατο γραπτό λόγο με παραλείψεις γραμμάτων και παραποίηση λέξεων.

Η επιλεκτική αλαλία είναι μια διαταραχή που συναντάται κυρίως στην παιδική ηλικία με δυσκολία του ατόμου να επικοινωνήσει και να ανταποκριθεί με άτομα που δε νιώθει οικεία ή κάτω από συγκεκριμένες καταστάσεις. Τα άτομα αυτά επικοινωνούν με τους οικείους τους, αλλά πολλές φορές παρουσιάζουν φοβία προς την ομιλία, την κοινωνική αλληλεπίδραση. Συνήθως συστήνετε παραπομπή σε Λογοθεραπευτή και Ψυχολόγο όπου αξιολογούνται βασικοί τομείς (όπως το νοητικό επίπεδο, η αντίληψη και η κατανόηση του λόγου κ.α.). Σημαντική είναι και η απόκλιση άλλων διαταραχών που παρουσιάζουν κοινά συμπτώματα με την Επιλεκτική Αλαλία.
Οι δυσφωνίες είναι διαταραχή της φωνής λόγω παθήσεων του λάρυγγα. Οι δυσφωνίες παρατηρούνται στη σχολική ηλικία σε ποσοστό 5% – 40% και τα αγόρια είναι πιο επιρρεπή σε σχέση με τα κορίτσια. Οι δυσφωνίες στα παιδιά μπορεί να είναι συγγενείς ή επίκτητες, όπως σε περιπτώσεις λαρυγγικού ιστού, κύστες των φωνητικών χορδών, θηλωμάτων του λάρυγγα και πολυπόδων. Η συχνότερη αιτία δυσφωνιών στα παιδιά είναι τα φωνητικά οζίδια και ως πιθανότερα αίτια αναφέρονται η φωνητική κατάχρηση και το τραύμα. Τα κύρια συμπτώματα φωνής μπορεί να είναι η βραχνάδα, η τραχύτητα και η πιεσμένη φωνή. Μπορεί να επηρεαστούν η ένταση και το ύψος της φωνής.

Οι μαθησιακές δυσκολίες αναφέρονται σε δυσκολίες που  που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στον  μαθησιακό τομέα. Οι δυσκολίες αυτές συνήθως συνυπάρχουν με δυσκολίες και σε άλλους τομείς όπως στην μνήμη, στην προσοχή, στον προσανατολισμό, στην ακουστική και οπτική αντίληψη, στην οργάνωση, στον οπτικοκινητικό συντονισμό κλπ.  Ο ειδικός παιδαγωγός είναι αυτός που θα αξιολογήσει και βάσει των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης , καλείται να θέσει στοχοθεσία η οποία θα είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες και την προσωπικότητα του καθώς υπάρχει σεβασμός και αποδοχή στον ρυθμό μάθησης και στην διαφορετικότητα του κάθε παιδιού

Η Σημασιολογική -Πραγματολογική διαταραχή είναι μία διαταραχή που η δυσκολία επικεντρώνεται σε σημασιολογικό επίπεδο και πραγματολογικό επίπεδο. Τα άτομα αυτά έχουν δυσκολίες στην κατανόηση αφηρημένων εννοιών, λέξεων που αναφέρονται σε συναισθήματα και συγκινήσεις, ιδιωματισμών, μεταφορών και παροιμιών, τα οποία αντιλαμβάνονται με την κυριολεκτική τους σημασία, της κεντρικής ιδέας μιας πρότασης ή συζήτησης με αποτέλεσμα να αλλάζουν το θέμα της συζήτησης απότομα. Ακόμα δυσκολεύονται στην κατανόηση της αρχής και της εναλλαγής σειράς σε έναν διάλογο, συχνά μπορεί να διακόπτουν τον συνομιλητή τους και άλλες φορές να σιωπούν σε ακατάλληλες στιγμές ή να μιλούν με πολύ χαμηλόφωνη ή έντονη φωνή. Μπορεί να μιλούν για θέματα που δεν τραβούν την προσοχή του συνομιλητή τους, να μακρηγορούν και να «χάνονται» σε πολλές λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα ο συνομιλητής τους να χάνει το ενδιαφέρον του, χωρίς να έχουν επίγνωση για την ακατάλληλη αυτή συμπεριφορά τους με αποτέλεσμα να δείχνουν σα να είναι αγενείς. Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι να
κάνει έγκαιρη αξιολόγηση των αδυναμιών και των δυνατοτήτων του παιδιού, ώστε να οργανώσει ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα, με στόχο την ομαλή ένταξη του παιδιού στο κοινωνικό του περιβάλλον.

Οι αισθητηριακές δυσκολίες είναι δυσκολίες που οφείλονται στην ανικανότητα επεξεργασίας της πληροφορίας που αποκτήθηκε μέσω της νευρολογικής επεξεργασίας. Το παιδί έχει δυσκολίες στο να αντιληφθεί την πληροφορίας μέσω των αισθήσεων ( αφή, ακόη, όραση κτλ) , να την αναλύσει, οργανώσει και να ανταποκριθεί πλήρως σε αυτή.

Οι διαταραχές ροής ομιλίας αναφέρονται ως τη διαταραχή της φυσιολογικής ροής της ομιλίας. Ο όρος αυτός είναι ένας γενικός όρος που συμπεριλαμβάνει τον τραυλισμό, την ταχυλαλία και τις Διαταραχές Ροής Ομιλίας μη αλλώς ταξινομούμενές.

Ο τραυλισμός είναι μια διαταραχή της ροής της ομιλίας. Χαρακτηρίζεται από διακοπτόμενη ροή ομιλίας λόγω επαναλαμβανόμενων μπλοκαρισμάτων στη ροή του λόγου, επαναλήψεων ή επιμηκύνσεων ήχων στην αρχή ή τη μέση της λέξης. Συχνά συνοδεύονται από αντανακλαστικές συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος και σε ορισμένες περιπτώσεις από απώλεια βλεμματικής επαφής και απώλεια ελέγχου του ρυθμού της αναπνοής. Τα αίτια του τραυλισμού συνήθως είναι ψυχογενής αλλά και σε άτομα με οικογενειακό ιστορικό.

Η Νοητική Υστέρηση είναι μια διαταραχή που χαρακτηρίζεται από σημαντικά μειωμένη νοητική λειτουργία. Τα άτομα με νοητική υστέρηση παρουσιάζουν δυσκολίες σε τόμεις της γλωσσικής ανάπτυξης, στη μνήμη δεξιοτήτων, στη μάθηση κανόνων, στην επίλυση προβλημάτων και σε δεξιότητες αυτό-υπηρέτησης και φροντίδας.

Η Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή είναι μια διαταραχή που συνήθως περιλαμβάνει ποιοτικές δυσκολίες στην κοινωνική και συναισθηματική κατανόηση, έχει δυσκολίες στον τρόπο επικοινωνίας και στη γλώσσα , περιορισμένο και στερεότυπο ρεπερτόριο δραστηριοτήτων και ενδιαφερόντων. Στις Διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές βάση DSM-IV περιλαμβάνονται ο Αυτισμός, το σύνδρομο Asperger, το σύνδρομο Rett, η παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή και η Διάχυτή μη καθοριζόμενη.

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας είναι μια από τις συχνότερες νευροβιολογικές διαταραχές της παιδικής ηλικίας. Τα χαρακτηριστικά συμπτώματα της ΔΕΠΥ είναι η διάσπαση προσοχής , η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα. Η αναγνώριση του προβλήματος πολλές φορές συμπίπτει με την ένταξη στο σχολείο εξαιτίας των αυξημένων απαιτήσεων για συγκέντρωση και οργάνωση.
Η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (S.L.I.) είναι μία αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή όπου υπάρχει καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη και δεν οφείλονται σε άλλες αιτίες όπως κώφωση, αυτισμός, νοητική υστέρηση ή ό,τι άλλο μπορεί να αιτιολογήσει μια γλωσσική καθυστέρηση. Τα παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή συνήθως αρχίζουν να μιλούν περίπου στην ίδια ηλικία με τα φυσιολογικά παιδιά, αλλά σημειώνουν πιο αργή πρόοδο. Συνήθως στο ιστορικό τους υπάρχει μια μικρή χρονολογική καθυστέρηση στην απόκτηση γλωσσικών ορόσημων (π.χ. πρώτη λέξη, πρώτη φράση) και γενικότερα έχουν ένα πιο βραδύ ρυθμό ανάπτυξης. Κάποια από τα χαρακτηριστικά των παιδιών αυτών είναι σε φωνολογικό επίπεδο, εμφανίζουν αντικαταστάσεις φωνημάτων, παραλείψεις, μεταθέσεις κ.α. Συχνά καθυστερούν να «καθαρίσουν» την ομιλία τους, αργώντας να προφέρουν σωστά όλους τους φθόγγους και αργούν να κατανοήσουν τις χρονικές έννοιες (“χτες” και “αύριο”, “πριν” και “μετά”). Σε σημασιολογικό επίπεδο ο λόγος παρουσιάζει στοιχεία ανωριμότητας και είναι άμεσα συνδεδεμένος με το παρόν, κάτι το όποιο δείχνει την δυσκολία στην ανάκληση πληροφοριών, συμβολική και αφαιρετική σκέψη. Μπερδεύουν μεταξύ τους λέξεις με κοντινές σημασίες, όπως το “μακρύς” με το “ψηλός”, το “έφαγα” με το “έχω φάει”. Σε πραγματολογικό επίπεδο δυσκολεύονται να διατηρήσουν θέμα συζήτησης ή να μεταβούν ομαλά σε ένα καινούριο θέμα. Δυσκολία έχουν στο ζητάνε και να δίνουν διευκρινίσεις. Σε συντακτικό επίπεδο έχουν μικρό μέσο μήκος πρότασης σε σχέση με την ηλικία τους. Χρησιμοποιούν τους γραμματικούς κανόνες πιο απλουστευμένους σε σχέση με τα συνομήλικα. Ακόμα παραλείπουν άρθρα, συνδέσμους, προθέσεις.
Η ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων απευθύνονται σε άτομα όπου δυσκολεύονται σε δεξιότητες που έχουν να κάνουν με τις διαπροσωπικές σχέσεις, με τη συνεργασία, με την επίλυση προβλημάτων, την πρωτοβουλία τους, την κοινωνική συμπεριφορά και την αυτοπεποίθησή τους.

Ως μορφοσυντακτικές δυσκολίες ορίζονται οι δυσκολίες του παιδιού ως προς το χειρισμό της γλώσσας σε επίπεδο μορφολογίας και σύνταξης. Τα παιδιά συχνά κάνουν λάθη μορφολογικά όπως να παραλείπουν τα άρθρα ή να αλλάζουν τα άρθρα πχ ο μπάλας, ακόμα να χρησιμοποιούν λάθος ρηματικό τύπο σε σχέση με το πρόσωπο ή το χρόνο πχ εγώ έπαιξες. Ακόμα πολλές φορές εμφανίζουν δυσκολία στη σύνταξη του λόγου πχ να χρησιμοποιούν απλές προτάσεις και καθόλου δευτερεύουσες, να κάνουν συχνή χρήση του παρατακτικού ΄΄και΄΄ με αποτέλεσμα ο λόγος τους να μοιάζει με τον λόγο παιδιού μικρότερης ηλικίας.

Με τον όρο διαταραχή άρθρωσης, αναφερόμαστε σε δυσκολία παραγωγής των φωνημάτων που παραμένουν μετά την φυσιολογική ηλικία κατάκτησης των φωνημάτων. Συνήθως τα παιδιά μπορεί να αντικαθιστούν με άλλα φωνήματα πχ. Σελω- θέλω, να παραλείπουν φωνήματα πχ. Εα- έλα, να απλοποιούν συμπλέγματα τίβω-τρίβω. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να οφείλονται σε αδυναμία των μυών και των νεύρων που σχετίζονται με την άρθρωση πχ αδύναμη γλώσσα, δυσκολία ανύψωσης της γλώσσας ή σε προβλήματα στη δομή των οργάνων της άρθρωσης.

Η Φωνολογική διαταραχή σχετίζεται με δυσκολία στην αντίληψη, επεξεργασία και οργάνωση των ήχων που υπάρχουν στο φωνολογικό μας σύστημα, με αποτέλεσμα η ομιλία να είναι δυσκατάληπτη. Για να κάνουμε την διάγνωση θα πρέπει να απορριφθεί η ύπαρξη νευρολογικής ή ανατομικής διαταραχής. Οι δυσκολίες που παρατηρούνται στην άρθρωση είναι λόγω ανωριμότητας ή διαταραχής του φωνολογικού συστήματος. Τα λάθη που κάνουν τα παιδιά μοιάζουν με αυτά της αρθρωτικής διαταραχής όπως αντικαταστάσεις, παραλείψεις, απλοποιήσεις αλλά οφείλονται σε διαφορετική αιτία.
Η δυσαρθρία είναι μια κινητική διαταραχή του λόγου και είναι αποτέλεσμα παράλυσης, αδυναμίας και έλλειψης συγχρονισμού των μυών της ομιλίας. Τα συμπτώματα που περιλαμβάνει είναι δυσκολίες στην αναπνοή, φώνηση, ηχηρότητα, άρθρωση και προσωδία. Οι αιτίες που τη δημιουργούν συνήθως έχουν νευρολογικό υπόβαθρο και μπορεί να είναι ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, μια κρανιοεγκεφαλική κάκωση, ένας όγκος, ένα σύνδρομο, η νόσος του Πάρκινσον. Υπάρχουν διάφορα είδη δυσαρθρίας όπως η σπαστική, <<χαλαρή>>, αταξική, εξωπυραμιδική, μικτή.

Η ταχυλαλία είναι μια διαταραχή ροής του λόγου. Στην ταχυλαλία, η άρθρωση δεν είναι καθαρή με συχνές εισπνοές και ακατάστατο ρυθμό στην εκφώνηση των λέξεων. Η ομιλία έχει ένα γρήγορο ρυθμό, οι λέξεις προφέρονται βιαστικά, παραποιημένα και έχουν ως αποτέλεσμα, η ομιλία να μη γίνεται πλήρως κατανοητή και η επικοινωνία δύσκολη. Οι επιπτώσεις της ταχυλαλίας στο άτομο δεν περιορίζονται μόνο στην προφορά συχνά επεκτείνονται και στο γραπτό λόγο, όπου μπορεί να παρουσιάζει έναν άστατο γραπτό λόγο με παραλείψεις γραμμάτων και παραποίηση λέξεων.

Η επιλεκτική αλαλία είναι μια διαταραχή που συναντάται κυρίως στην παιδική ηλικία με δυσκολία του ατόμου να επικοινωνήσει και να ανταποκριθεί με άτομα που δε νιώθει οικεία ή κάτω από συγκεκριμένες καταστάσεις. Τα άτομα αυτά επικοινωνούν με τους οικείους τους, αλλά πολλές φορές παρουσιάζουν φοβία προς την ομιλία, την κοινωνική αλληλεπίδραση. Συνήθως συστήνετε παραπομπή σε Λογοθεραπευτή και Ψυχολόγο όπου αξιολογούνται βασικοί τομείς (όπως το νοητικό επίπεδο, η αντίληψη και η κατανόηση του λόγου κ.α.). Σημαντική είναι και η απόκλιση άλλων διαταραχών που παρουσιάζουν κοινά συμπτώματα με την Επιλεκτική Αλαλία.
Οι δυσφωνίες είναι διαταραχή της φωνής λόγω παθήσεων του λάρυγγα. Οι δυσφωνίες παρατηρούνται στη σχολική ηλικία σε ποσοστό 5% – 40% και τα αγόρια είναι πιο επιρρεπή σε σχέση με τα κορίτσια. Οι δυσφωνίες στα παιδιά μπορεί να είναι συγγενείς ή επίκτητες, όπως σε περιπτώσεις λαρυγγικού ιστού, κύστες των φωνητικών χορδών, θηλωμάτων του λάρυγγα και πολυπόδων. Η συχνότερη αιτία δυσφωνιών στα παιδιά είναι τα φωνητικά οζίδια και ως πιθανότερα αίτια αναφέρονται η φωνητική κατάχρηση και το τραύμα. Τα κύρια συμπτώματα φωνής μπορεί να είναι η βραχνάδα, η τραχύτητα και η πιεσμένη φωνή. Μπορεί να επηρεαστούν η ένταση και το ύψος της φωνής.

Οι μαθησιακές δυσκολίες αναφέρονται σε δυσκολίες που  που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στον  μαθησιακό τομέα. Οι δυσκολίες αυτές συνήθως συνυπάρχουν με δυσκολίες και σε άλλους τομείς όπως στην μνήμη, στην προσοχή, στον προσανατολισμό, στην ακουστική και οπτική αντίληψη, στην οργάνωση, στον οπτικοκινητικό συντονισμό κλπ.  Ο ειδικός παιδαγωγός είναι αυτός που θα αξιολογήσει και βάσει των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης , καλείται να θέσει στοχοθεσία η οποία θα είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες και την προσωπικότητα του καθώς υπάρχει σεβασμός και αποδοχή στον ρυθμό μάθησης και στην διαφορετικότητα του κάθε παιδιού.

Η Σημασιολογική -Πραγματολογική διαταραχή είναι μία διαταραχή που η δυσκολία επικεντρώνεται σε σημασιολογικό επίπεδο και πραγματολογικό επίπεδο. Τα άτομα αυτά έχουν δυσκολίες στην κατανόηση αφηρημένων εννοιών, λέξεων που αναφέρονται σε συναισθήματα και συγκινήσεις, ιδιωματισμών, μεταφορών και παροιμιών, τα οποία αντιλαμβάνονται με την κυριολεκτική τους σημασία, της κεντρικής ιδέας μιας πρότασης ή συζήτησης με αποτέλεσμα να αλλάζουν το θέμα της συζήτησης απότομα. Ακόμα δυσκολεύονται στην κατανόηση της αρχής και της εναλλαγής σειράς σε έναν διάλογο, συχνά μπορεί να διακόπτουν τον συνομιλητή τους και άλλες φορές να σιωπούν σε ακατάλληλες στιγμές ή να μιλούν με πολύ χαμηλόφωνη ή έντονη φωνή. Μπορεί να μιλούν για θέματα που δεν τραβούν την προσοχή του συνομιλητή τους, να μακρηγορούν και να «χάνονται» σε πολλές λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα ο συνομιλητής τους να χάνει το ενδιαφέρον του, χωρίς να έχουν επίγνωση για την ακατάλληλη αυτή συμπεριφορά τους με αποτέλεσμα να δείχνουν σα να είναι αγενείς. Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι να
κάνει έγκαιρη αξιολόγηση των αδυναμιών και των δυνατοτήτων του παιδιού, ώστε να οργανώσει ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα, με στόχο την ομαλή ένταξη του παιδιού στο κοινωνικό του περιβάλλον.

Οι αισθητηριακές δυσκολίες είναι δυσκολίες που οφείλονται στην ανικανότητα επεξεργασίας της πληροφορίας που αποκτήθηκε μέσω της νευρολογικής επεξεργασίας. Το παιδί έχει δυσκολίες στο να αντιληφθεί την πληροφορίας μέσω των αισθήσεων ( αφή, ακόη, όραση κτλ) , να την αναλύσει, οργανώσει και να ανταποκριθεί πλήρως σε αυτή.

Οι διαταραχές ροής ομιλίας αναφέρονται ως τη διαταραχή της φυσιολογικής ροής της ομιλίας. Ο όρος αυτός είναι ένας γενικός όρος που συμπεριλαμβάνει τον τραυλισμό, την ταχυλαλία και τις Διαταραχές Ροής Ομιλίας μη αλλώς ταξινομούμενές.

Ο τραυλισμός είναι μια διαταραχή της ροής της ομιλίας. Χαρακτηρίζεται από διακοπτόμενη ροή ομιλίας λόγω επαναλαμβανόμενων μπλοκαρισμάτων στη ροή του λόγου, επαναλήψεων ή επιμηκύνσεων ήχων στην αρχή ή τη μέση της λέξης. Συχνά συνοδεύονται από αντανακλαστικές συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος και σε ορισμένες περιπτώσεις από απώλεια βλεμματικής επαφής και απώλεια ελέγχου του ρυθμού της αναπνοής. Τα αίτια του τραυλισμού συνήθως είναι ψυχογενής αλλά και σε άτομα με οικογενειακό ιστορικό.

Η Νοητική Υστέρηση είναι μια διαταραχή που χαρακτηρίζεται από σημαντικά μειωμένη νοητική λειτουργία. Τα άτομα με νοητική υστέρηση παρουσιάζουν δυσκολίες σε τόμεις της γλωσσικής ανάπτυξης, στη μνήμη δεξιοτήτων, στη μάθηση κανόνων, στην επίλυση προβλημάτων και σε δεξιότητες αυτό-υπηρέτησης και φροντίδας.

Η Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή είναι μια διαταραχή που συνήθως περιλαμβάνει ποιοτικές δυσκολίες στην κοινωνική και συναισθηματική κατανόηση, έχει δυσκολίες στον τρόπο επικοινωνίας και στη γλώσσα , περιορισμένο και στερεότυπο ρεπερτόριο δραστηριοτήτων και ενδιαφερόντων. Στις Διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές βάση DSM-IV περιλαμβάνονται ο Αυτισμός, το σύνδρομο Asperger, το σύνδρομο Rett, η παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή και η Διάχυτή μη καθοριζόμενη.

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας είναι μια από τις συχνότερες νευροβιολογικές διαταραχές της παιδικής ηλικίας. Τα χαρακτηριστικά συμπτώματα της ΔΕΠΥ είναι η διάσπαση προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα. Η αναγνώριση του προβλήματος πολλές φορές συμπίπτει με την ένταξη στο σχολείο εξαιτίας των αυξημένων απαιτήσεων για συγκέντρωση και οργάνωση.
Η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (S.L.I.) είναι μία αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή όπου υπάρχει καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη και δεν οφείλονται σε άλλες αιτίες όπως κώφωση, αυτισμός, νοητική υστέρηση ή ό,τι άλλο μπορεί να αιτιολογήσει μια γλωσσική καθυστέρηση. Τα παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή συνήθως αρχίζουν να μιλούν περίπου στην ίδια ηλικία με τα φυσιολογικά παιδιά, αλλά σημειώνουν πιο αργή πρόοδο. Συνήθως στο ιστορικό τους υπάρχει μια μικρή χρονολογική καθυστέρηση στην απόκτηση γλωσσικών ορόσημων (π.χ. πρώτη λέξη, πρώτη φράση) και γενικότερα έχουν ένα πιο βραδύ ρυθμό ανάπτυξης. Κάποια από τα χαρακτηριστικά των παιδιών αυτών είναι σε φωνολογικό επίπεδο, εμφανίζουν αντικαταστάσεις φωνημάτων, παραλείψεις, μεταθέσεις κ.α. Συχνά καθυστερούν να «καθαρίσουν» την ομιλία τους, αργώντας να προφέρουν σωστά όλους τους φθόγγους και αργούν να κατανοήσουν τις χρονικές έννοιες (“χτες” και “αύριο”, “πριν” και “μετά”). Σε σημασιολογικό επίπεδο ο λόγος παρουσιάζει στοιχεία ανωριμότητας και είναι άμεσα συνδεδεμένος με το παρόν, κάτι το όποιο δείχνει την δυσκολία στην ανάκληση πληροφοριών, συμβολική και αφαιρετική σκέψη. Μπερδεύουν μεταξύ τους λέξεις με κοντινές σημασίες, όπως το “μακρύς” με το “ψηλός”, το “έφαγα” με το “έχω φάει”. Σε πραγματολογικό επίπεδο δυσκολεύονται να διατηρήσουν θέμα συζήτησης ή να μεταβούν ομαλά σε ένα καινούριο θέμα. Δυσκολία έχουν στο ζητάνε και να δίνουν διευκρινίσεις. Σε συντακτικό επίπεδο έχουν μικρό μέσο μήκος πρότασης σε σχέση με την ηλικία τους. Χρησιμοποιούν τους γραμματικούς κανόνες πιο απλουστευμένους σε σχέση με τα συνομήλικα. Ακόμα παραλείπουν άρθρα, συνδέσμους, προθέσεις.
Η ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων απευθύνονται σε άτομα όπου δυσκολεύονται σε δεξιότητες που έχουν να κάνουν με τις διαπροσωπικές σχέσεις, με τη συνεργασία, με την επίλυση προβλημάτων, την πρωτοβουλία τους, την κοινωνική συμπεριφορά και την αυτοπεποίθησή τους.

Ως μορφοσυντακτικές δυσκολίες ορίζονται οι δυσκολίες του παιδιού ως προς το χειρισμό της γλώσσας σε επίπεδο μορφολογίας και σύνταξης. Τα παιδιά συχνά κάνουν λάθη μορφολογικά όπως να παραλείπουν τα άρθρα ή να αλλάζουν τα άρθρα πχ ο μπάλας, ακόμα να χρησιμοποιούν λάθος ρηματικό τύπο σε σχέση με το πρόσωπο ή το χρόνο πχ εγώ έπαιξες. Ακόμα πολλές φορές εμφανίζουν δυσκολία στη σύνταξη του λόγου πχ να χρησιμοποιούν απλές προτάσεις και καθόλου δευτερεύουσες, να κάνουν συχνή χρήση του παρατακτικού ΄΄και΄΄ με αποτέλεσμα ο λόγος τους να μοιάζει με τον λόγο παιδιού μικρότερης ηλικίας.

Στόχος μας είναι η συνεχής εξέλιξη και η εκμάθηση καινούριων θεραπευτικών μεθόδων με στόχο την βελτίωση και υποστήριξη παιδιού – οικογένειας. Κάποιες από τις μεθόδους που εφαρμόζουν οι θεραπευτές του χώρου είναι οι παρακάτω:

flowers
unnamed

Υπηρεσιες

Λογοθεραπεία

Η Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, διάγνωση και θεραπεία των διαταραχών της επικοινωνίας, του λόγου- ομιλίας, φωνής και κατάποσης

Εργοθεραπεία

Η Εργοθεραπεία αφορά στην αποκατάσταση αισθητηριακών, αντιληπτικών, κινητικών, γνωστικών και ψυχοκοινωνικών δυσκολιών με σκοπό να επιτευχθεί το μέγιστο επίπεδο λειτουργικότητας και ανεξαρτησίας στις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής.

Ειδικό Μαθησιακό

Το Ειδικό Μαθησιακό αφορά την προσαρμοσμένη μάθηση στα παιδιά που αντιμετωπίζουν κάποια δυσκολία στον μαθησιακό τομέα και εφαρμόζεται από ειδικό παιδαγωγό.

Ψυχολογική Στήριξη

Η ψυχολογική υποστήριξη βοηθάει το παιδί ή/και την οικογένεια να συζητήσει δυσκολίες, σκέψεις και συναισθήματα που τον/την απασχολούν σε ένα περιβάλλον ουδέτερο και ασφαλές, που στηρίζεται στην εμπιστευτικότητα και την ενσυναίσθηση

Δραματοθεραπεία

Η δραματοθεραπεία είναι μια θεραπευτική προσέγγιση, ατομική ή ομαδική, που αξιοποιεί την δυναμική του θεάτρου και γενικότερα την τέχνη και την μεταφορά. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση του σώματος, της φωνής, του ρόλου, του μύθου, της ιστορίας, των αντικειμένων, της ζωγραφικής και άλλων υλικών τέχνης.

Συμβουλευτική Γονέων

Η Συμβουλευτική Γονέων αναφέρεται σε μια ψυχο-εκπαιδευτική διαδικασία κατά την οποία οι γονείς, παράλληλα με τη θεραπεία του παιδιού, δέχονται αρχικά ενημέρωση και ευαισθητοποίηση και στη συνέχεια την απαιτούμενη υποστήριξη, καθοδήγηση και εκπαίδευση με στόχο την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά.

Blog